Menu

Skuteczność czytania ze zrozumieniem

W podstawowych obszarach, takich jak umiejętności czytania i pisania, na poziomie szkoły średniej mało uwagi poświęca się poprawie wyników uczniów, być może po części dlatego nauczyciele nie są pewni, czy zmiany są jeszcze możliwe.

W ostatnich latach badania doprowadziły do opracowania systemu monitorowania postępów, które mogą być wykorzystywane do śledzenia nauki uczniów z trudnościami w obszarach takich jak czytanie, pisanie i uczenie się języków.

W wielu badaniach wykazano, że powiązanie psychologii poznawczej i badań interwencyjnych przyczynia się do wiedzy „dla kogo” i „na jakich warunkach” czytanie ze zrozumieniem jest najbardziej korzystne. Powstało kilka syntez badawczych opisanych interwencji:

  • rozumienie czytelników z trudnościami w uczeniu się (LD - learning disabilities) można poprawić
  • skuteczne interwencje obejmują struktury tekstu, nauczanie słownictwa, wykorzystanie wcześniejszej wiedzy i stosowanie strategii poznawczej
  • instrukcja jest najbardziej efektywna, jeśli jest jawna i jednoznaczna
  • nauczyciele powinni udzielać wsparcia poprzez wyraźne nakierowywanie uczniów na naukę słownictwa i pojęć, które są kluczowe dla zrozumienia tekstu, oraz wykonywanie połączeń i modelowania tekstu
  • nauczyciele powinni być świadomi różnic i umiejętnie dostosowywać poziom nauczania do poszczególnych uczniów.

Mimo iż stwierdzono znaczące dowody na to, że wprowadzenie pewnych strategii poprawia czytanie ze zrozumieniem, pozytywne efekty nie zawsze są utrzymywane i uogólnione, niektórzy czytelnicy nadal walczą ze zrozumieniem mimo otrzymanych interwencji.

Zadaniem jest, aby kontynuować rozwój i ocenę tego podejścia interwencyjnego w celu zapewnienia wskazówek dla nauczycieli, którzy chcą wspierać walczących.

Badania przekonują, iż odpowiednia organizacja działalności wychowawczo-dydaktycznej na poziomie wychowania przedszkolnego i szkolnego jest czynnikiem dominującym w procesie przygotowania dzieci do nauki czytania. Dzieci dobrze przygotowane lepiej radzą sobie w szkole. Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem wymaga nie tylko stosowania  odpowiednich ćwiczeń, ale także właściwej organizacji z tekstem. Czytanie ze zrozumieniem powinno być stale monitorowane przez nauczycieli i samo-monitorowanego przez uczniów, poprzez zadawanie pytań na całym czytaniu. Tylko takie czytanie, które prowadzi do zrozumienia treści tekstu, jest czytaniem efektownym, wzbogaca warsztat pracy ucznia i przyczynia się do rozwoju jego własnej osobowości.

Na podstawie:

  • Kristen L. McMaster, Christine A. Espin and Paul van den Broek, Making Connections: Linking Cognitive Psychology and Intervention Research to Improve Comprehension of Struggling Readers. Learning Disabilities Research & Practice, 29(1), 17–24.
Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Autor: Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Redaktor
Dyplomowany socjolog, absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Specjalność psychosocjologii, oraz 5-letnie doświadczenie pracy z dziećmi/rodzinami pozwoliło poszerzyć jej zainteresowania, w kierunku psychologii dziecięcej. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychoterapią, psychoanalizą oraz psychologią postaci.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku