Menu

Jak oglądamy telewizję?

Jednym z problemów, z jakim zmagają się specjaliści od mediów, jest odbiór treści programów. Badaniem stopnia redundancji ścieżki audio i wideo zajmuje się dr Magdalena Szubielska z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

"W psychologii poznawczej istnieje wiele definicji pojęcia redundancji. W badaniach dotyczących odbioru wiadomości telewizyjnych termin ten jest rozumiany jako relacja treści przekazywanej za pośrednictwem kanału audio i wideo, nadawanej w tym samym czasie - wyjaśnia dr Szubielska. - Badania wielu autorów potwierdzają tezę, że im większa zgodność treści nadawanych w kodzie słownym i obrazowym, tym efektywniejsze korzystanie z zasobów poznawczych, wyższe zintegrowanie uwagi i lepsze zapamiętywanie odbieranych treści."

W badaniach próbowano określić stopień reprezentowania treści audiowizualnych w umyśle. Badanymi były osoby w wieku od 20 do 65 lat.

"Zmiennymi mierzonymi w badaniu była poprawność dopasowania informacji nadawanych w wiadomościach w tym samym czasie za pośrednictwem ścieżek wideo i audio - opisuje badania dr Szubielska. - Sprawdzano sposób przyporządkowania wypowiedzi do kadrów, tj. do zdjęć pochodzących z prezentowanych newsów oraz kadrów do wypowiedzi."

Przeprowadzone badania pozwoliły w dużej mierze uzyskać potwierdzenie hipotez stawianych w pracy. Wykazano, że treści bardziej spójne są lepiej rozumiane i łatwiej zapamiętywane. Jednak na odbiór treści zawartych w przekazach audio i wideo mają również wpływ inne czynniki. Jednym z nich jest wykształcenie.

Telewizja

"Im niższy stopień wykształcenia widzów, tym większa trudność w poprawnym łączeniu informacji ze ścieżek obrazowej i słownej" - stwierdziła dr Szubielska. Innym czynnikiem mającym wpływ na poprawny odbiór określonych treści miał wiek widzów. Jak wykazała badaczka, im starsi widzowie, tym mniej poprawnie dopasowywane były treści słowne i obrazowe.

Badania przeprowadzone przez badaczkę z KUL wpisują się w nurt prac dotyczących problemu dopasowania przekazu telewizyjnego do potrzeb starszych widzów. Jak pokazują europejskie badania preferencji widzów UPC z 2005 roku, młodzi ludzie rzadziej oglądają telewizję niż starsi.

62 proc. starszych widzów ogląda telewizję ponad 2 godziny codziennie, a młodych 47 proc. Głównym powodem oglądania telewizji dla 69proc. starszych ludzi jest chęć zdobycia informacji. Starsi widzowie częściej niż młodzi, odpowiednio 41 proc. i 37proc., pozostają w domu, aby obejrzeć swój ulubiony program. Również osoby starsze częściej rejestrują swoje ulubione programy na wideo, robi tak prawie 30 proc.

Z tego względu i w odpowiedzi na starzenie się społeczeństwa, i związane z tym faktem potrzeby, 14 czerwca 2007 roku Komisja Europejska przyjęła plan działania w zakresie komfortowego funkcjonowania osób starszych w społeczeństwie informacyjnym. Planowi towarzyszy nowy wspólny europejski program badawczy, w ramach którego przeznaczono ponad 1 mld euro na inwestycje i badania w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ang. information and communications technologies - ICT) służących poprawie komfortu życia osób starszych w domu, w pracy i w życiu społecznym.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku