Menu

Zrób krok ku kreatywności

Szukasz kreatywnych inspiracji? Idź na spacer!

Najnowsze badania opublikowane na łamach American Psychological Association wskazują na to, iż w przeciwieństwie do poszukiwania inspiracji na siedząco, spacerowanie może prowadzić do zwiększenia kreatywności.

Ponad 2 400 lat temu Hipokrates mawiał, że „chodzenie jest dla człowieka najlepszym lekarstwem”, według Fryderyka Nietzschego zaś „wszystkie wielkie myśli rodzą się podczas marszu”. Filozofia chodzenia nie była obca również Steve’owi Jobsowi, który swoich partnerów biznesowych zwykł zapraszać na długie spacery. Wiele jest badań dokumentujących pozytywny wpływ ćwiczeń fizycznych na funkcje poznawcze. Czy jednak zwykły spacer może przyczynić się do napływu innowacyjnych pomysłów? 

Badacze Marily Oppezzo z Santa Clara University oraz Daniel L. Schwartz z Stanford University przebadali 176 osób (w większości studentów) i odkryli, że ci, którzy spacerowali, podawali oryginalniejsze odpowiedzi w testach kreatywnego myślenia niż ci, którzy siedzieli bądź byli wożeni na wózkach. 

W jednym z czterech eksperymentów, każda z 48 osób badanych sadzana była pojedynczo w małym pokoju, przy biurku skierowanym ku pustej ścianie. Za zadanie miała podać alternatywne sposoby użycia pokazywanych przez badacza obiektów, np. dla „guzika” odpowiedzią mogło być „oko lalki”. Następnie osoby badane miały z podanych 15 słów pogrupowanych po 3 podać nasuwające się z nimi skojarzenia. Uczestnicy powtarzali oba zadania z rożnymi zestawami słów najpierw w pozycji siedzącej, później spacerując w komfortowym tempie oraz na bieżni ustawionej w tym samym małym pokoju, skierowanej w stronę pustej ściany. Kolejna grupa 48 osób badanych siedziała podczas wykonywania dwóch różnych zestawów testu, część spacerowała podczas obu, zaś część spacerowała, a później siedziała. 

Za definicję kreatywności autorzy badania uznali tworzenie nowości, odpowiednich do kontekstu lub tematu.

„Uczestnicy wpadali na mniej nowych pomysłów, kiedy siedzieli podczas drugiego testu, niż wtedy, kiedy spacerowali przy pierwszym teście. Wypadali oni lepiej niż osoby badane, które siedziały podczas obu testów, pozytywne oddziaływanie spacerowania pozostawało więc nawet wtedy, kiedy ludzie później siedzieli”, co jest niejako podpowiedzią dla nas, iż spacerowanie przed ważnym spotkaniem wymagającym innowacyjnych pomysłów może być prawie tak dobre jak chodzenie podczas spotkania. 

Aby sprawdzić, czy to spacerowanie było źródłem twórczych inspiracji, a nie wynikało z czynników zewnętrznych, odpowiedzi spacerujących na świeżym powietrzu i na bieżni porównano z odpowiedziami studentów siedzących na wózkach na świeżym powietrzu oraz w pomieszczeniu. Respondenci, którzy byli w ruchu - wewnątrz pomieszczenia lub na zewnątrz - podawali więcej kreatywnych odpowiedzi niż obie grupy siedzące. 

W przeprowadzonych badaniach naukowcy odkryli, że w jednym z eksperymentów spacerowicze osiągnęli o 100 procent lepsze wyniki w testach kreatywności. Podczas drugiego badania zaś mieli lepsze wyniki o co najmniej 81 procent niż wtedy, kiedy wykonywali je, siedząc. 

Czy wstawanie od biurka jest jednakowo korzystne dla wszystkich?

Okazuje się, że niekoniecznie. Chodzenie było selektywnie korzystne dla myślenia rozbieżnego, nie dla myślenia zbieżnego. Ci, którzy pozostawali w pozycji siedzącej, lepiej radzili sobie w rozwiązywaniu zadań wymagających konkretnej odpowiedzi. 

„Wiele osób twierdzi, że najlepiej im się myśli, kiedy chodzą. W naszym badaniu zrobiliśmy więc krok do przodu ku odkryciu, dlaczego tak się dzieje”(Oppezzo, Schwartz). 

Więcej:

  • Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition „Give Your Ideas Some Legs: The Positive Effect of Walking on Creative Thinking” Marily Oppezzo, Daniel L. Schwartz Online First Publication, April 21, 2014
Marta Obojska
Autor: Marta ObojskaStrona www: http://lookingforsun.wordpress.com/
Psycholog społeczny, absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W jej kręgu zainteresowań znajdują się m.in. psychologia rozwoju człowieka oraz psychologia reklamy. Swój wolny czas najchętniej poświęca żegludze z przyjaciółmi, pieszym wędrówkom oraz uczestnictwie w różnych projektach muzycznych. Pasjonuje się fotografią krajobrazu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku