Menu

Blizny od napaści słownych

„Kije i kamienie kości mi połamią, ale Twoje słowa nigdy mnie nie zranią”, z pewnością wiele osób słyszało to stwierdzenie, a osoby cierpiące przez wyzwiska wiedzą, że słowa mogą być równie szkodliwe jak ciosy fizyczne.

Badania wykazały, że nadużycia słowne w szkole mają destrukcyjny wpływ na psychikę dziecka. Błędnym przekonaniem jest, że tego typu werbalne nadużycia powodują mniej szkód dla psychologii dziecka i jego konsekwencje nie będą katastrofalne.

Werbalne nadużycia

Jest wiele definicji wyzwisk. Zwykle zawierają groźby, obraźliwe komentarze, przekleństwa, którym towarzyszy podniesiony ton głosu, dokuczanie, wyśmiewanie i jednocześnie szydzenie, aby ofiary czuły, że nie są godne miłości i szacunku. To bardzo dobrze pasuje do kategorii emocjonalnych tortur, które są długotrwałe w swoich skutkach.

Przegląd literatury

Gadit (2011) zaobserwował, że wyzwiska stają się zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Przeważnie uważa się, że wyzwiska przynoszą mniej szkód dla studentów oraz nie mają destrukcyjnego wpływu na psychikę dziecka. Nic bardziej mylnego! Teraz został powszechnie przyjęty fakt, że wyzwiska przynoszą katastrofalne skutki.

Jabeen (2014) zauważył, że wśród krajów Azji Południowej Sri Lanka była pierwszym krajem, który oficjalnie uznał kwestie nadużyć słownych i ochrony dzieci. Badanie przeprowadzone przez Amerykańską Akademię Pediatrii (2005) wykazało, że 15% dzieci staje się ofiarą przemocy słownej przez nauczycieli.

Casarjian (2000) przeprowadził badanie u 700 studentów w Ameryce Północnej. Głównym celem badania było sprawdzenie, czy studenci byli poddawani wyzwiskom. Stwierdzono, że około jedna czwarta studentów stała się celem wyzwisk przez ich nauczycieli, szczególnie chłopcy w porównaniu do dziewczyn.

Sharpe (2011) badał nadużycia nauczycieli w szkołach podstawowych w Ontario. Badania wykazały, że nauczyciele nadal stosują obraźliwe zachowania wobec uczniów. Istnieje potrzeba wprowadzenia specjalnych zasad i działań w szkole oraz interwencji na poziomie nauczycieli w celu zmniejszenia werbalnych nadużyć. Badania wykazały ponadto, że około 2% do 11% nauczycieli angażuje się w niewłaściwe zachowania wobec studentów. To są alarmujące dane!

Sadruddin (2011) stwierdził, że problemy dzieci w Pakistanie nie miały żadnego znaczenia w ciągu ostatnich kilku lat. Dzieci w Pakistanie są poddawane przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej. Ich prawa są zupełnie ignorowane. Każdy wie o negatywnym wpływie wyzwiska, jednak w dalszym ciągu jest to problem, na który powinniśmy spojrzeć przez prowadzenie badań, gromadzenie danych i opracowywanie strategii zapobiegawczych.

Wiele badań wykazuje, że dzieci, które otrzymują negatywne doświadczenia w szkole, stają się ofiarą stresu psychicznego, depresji, chwiejności emocjonalnej i nie chcą uczęszczać więcej do szkoły. Dlatego ważne jest:

  • aby nauczyć dzieci umiejętności utrzymywania pozytywnych relacji z nauczycielami i rodzicami,
  • aby wszystkie zainteresowane strony, organy i instytucje były informowane o niszczycielskich objawach werbalnych nadużyć, oraz proponowały środki w celu poprawy kluczowych sytuacji w szkole i w domu,
  • ponownie kształcić nauczycieli w ich obowiązku zgłaszania nadużyć,
  • powszechna edukacja przedszkolna powinna być traktowana priorytetowo i powinna być wprowadzona kara dla rodziców, którzy wysyłają swoje dzieci do zarabiania pieniędzy, zamiast wysyłać je do szkoły,
  • prowincjonalny rząd powinien przeznaczyć wystarczający budżet dla ustalenia większej liczby jednostek do ochrony dzieci w różnych częściach kraju,
  • służby powinny zrewidować plany, zasady i strategie dla prawidłowego leczenia dzieci. Wystarczające wsparcie powinno być udzielane dzieciom tak, by stały się one użytecznymi członkami społeczeństwa,
  • nie powinno być dyskryminacji ze względu na płeć. Równe prawa i szerokie możliwości powinny być dostarczone do wszystkich dzieci.

 Nieświadomi

Wydaje się, że częstotliwość wyzwisk w naszym społeczeństwie wzrasta. Większość z nas nie byłaby zaskoczona, gdyby rozdrażniony trzylatek powiedział: „Jesteś poopoo”, bo mama mówi: „Nigdy więcej cukierków”. Dziecko jest nieświadome głupoty wynikającej z wyzwiska.  Ale gdy trzynastolatka mówi: „Jesteś dziwką”, musimy się zastanowić, dlaczego nastolatek jest nieświadomy tych słów. Ponieważ wyzwiska często poprzedza walka fizyczna, uważam, że uwrażliwianie uczniów na ten problem i edukowanie ich nie tylko sprawi, że korytarze i sale lekcyjne będą bardziej przyjemne, ale również pogłębi nasze poczucie bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia.

Pamiętajmy, że werbalne i emocjonalne nadużycia są równie katastrofalne jak przemoc fizyczna lub seksualna, i pozostawiają blizny często niewidoczne dla ludzi na zewnątrz.

Na podstawie:

  • Verbal Abuse in Schools and Its Devastating Impact on Child Psychology, Vol. 21, No.1, 2014 (June)
Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Autor: Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Redaktor
Dyplomowany socjolog, absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Specjalność psychosocjologii, oraz 5-letnie doświadczenie pracy z dziećmi/rodzinami pozwoliło poszerzyć jej zainteresowania, w kierunku psychologii dziecięcej. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychoterapią, psychoanalizą oraz psychologią postaci.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku