Artykuły
Konsumenci kupują emocjami
- Szczegóły
- Utworzono: 03 stycznia 2008
- Katarzyna Witak
Reklamy nie są przeznaczone do świadomego odbioru. Są to pigułki, które działają na podświadomość i rzucają na ludzi (…) hipnotyczny czar.
Marchall McLuhan
Dlaczego współczesna reklama działa głównie na emocje?
Konsekwencją dynamicznej eskalacji rynku jest gwałtowny i niezwykle płodny rozwój produkcji reklam. Działanie współczesnej reklamy nastawione jest nie tyle na przekazywanie podstawowych informacji o produkcie, co raczej na wzbudzanie emocji u potencjalnych klientów. Sfera poznawcza reklamy zostaje więc sprowadzona do minimum. W walce o konsumenta kreatorzy reklam sięgają po coraz to bardziej wyszukane metody manipulacji ludzkim umysłem. Obfita ilość reklam, billboardów, znużenie schematycznym wzorcem, negatywne postawy wobec reklamy, powierzchowny odbiór komunikatów reklamowych powodują konieczność tworzenia nowych środków perswazji. Jednym z takich sposobów staje się reklama bazująca na podłożu emocjonalnym.
Operowanie głosem w skutecznej rozmowie telefonicznej
- Szczegóły
- Utworzono: 07 listopada 2007
- Jakub B. Bączek
Każdy z nas posługuje się telefonem. Wielu z nas posiada telefon stacjonarny, prywatny komórkowy i jeszcze służbowy. Posługujemy się nimi na co dzień i nierzadko załatwiamy za pomocą łącza telefonicznego ważne sprawy (jak np. poszukujemy pracy, prosimy o premię, sprzedajemy, tłumaczymy coś pracownikom lub szefowi, zarządzamy ludźmi). Skuteczne działanie za pomocą telefonu wymaga jednak przestrzegania pewnych psychologicznych zasad, których znajomość może sprawić, że będziemy lepszym managerem czy sprzedawcą. Jedną z najistotniejszych kwestii w tym temacie jest operowanie głosem.
Sekret skutecznej reklamy
- Szczegóły
- Utworzono: 11 sierpnia 2007
- Jarosław Świątek
Pewien cytat mówi, że „Reklama dźwignią handlu”. Kiedy jednak spytamy naszych znajomych co sądzą o reklamach, to usłyszymy, że są denerwujące bo pojawiają się w trakcie trwania ulubionych seriali, albo że to dobry moment na papierosa. Taki stosunek do reklam ma większość społeczeństwa, więc nie powinno być w tym nic dziwnego, mimo to producenci i oferenci rozmaitych usług wciąż opracowują nowe reklamy i płacą za nie niemałe pieniądze. Agencje zaś tworzą coraz to bardziej kreatywne porównania produktów z atraktorami naszych emocji.
Media: Nośniki zaraźliwych informacji
- Szczegóły
- Utworzono: 31 maja 2007
- Robert B. Cialdini
Media odgrywają bardzo ważną rolę w społeczeństwie ponieważ mówią nam, w jaki sposób zachowują się ludzie. A dowody płynące z nauk społecznych pokazują pewien zaraźliwy efekt tego typu informacji. Wzbudzają one w obserwatorach chęć zachowywania się podobnie, co z kolei może prowadzić do obserwowania jeszcze większej ilości tego typu zachowań do naśladowania (Cialdini, 2001).
The Media: Carriers of Contagious Information
- Szczegóły
- Utworzono: 20 maja 2007
- Robert B. Cialdini
The media play a critical role in modern society because they are the carriers of information about how people behave. And, the evidence from social science is clear that information about others’ behavior can have a contagious effect — leading observers to behave similarly, which can lead still more and more observers to conform (Cialdini, 2001).
Kurt Lewin's Force Field Analysis: Decision Making Made Easy
- Szczegóły
- Utworzono: 17 maja 2007
- Lyndsay Swinton
Kurt Lewin’s Force Field Analysis is a simple yet effective decision making model to add to your management tool-kit. Here’s the low down on how to use force field analysis to make better decisions, quickly, for yourself or with others.
Norma prawa jako komunikat perswazyjny
- Szczegóły
- Utworzono: 14 maja 2007
- Bartosz W. Wojciechowski
Skuteczność norm prawa w kontekście modelu dwutorowości perswazji
Wprowadzenie
W klasycznych teoriach komunikacji odpowiedzialnością za sprawną komunikację obciążano po równo nadawcę i odbiorcę komunikatu. Wieloletnie badania zmusiły teoretyków do obalenia tego paradygmatu. Obecnie powszechnie uważa się, że za sprawność i skuteczność komunikatu odpowiada niemal wyłącznie nadawca (Griffin, 2003). Dorobek psychologii komunikacji jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie, propagandzie i polityce.
The role of affect in social thinking and interpersonal behaviour
- Szczegóły
- Utworzono: 11 maja 2007
- Joseph P. Forgas
This work was supported by a Special Investigator award from the Australian Research Council, and the Research Prize by the Alexander von Humboldt Foundation to Joseph P. Forgas. Please address all correspondence in connection with this paper to Joseph P. Forgas, at the School of Psychology, University of New South Wales, Sydney 2052, Australia; email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. . For further information on this research project, see also website at www.psy.unsw.edu.au/~joef/jforgas.htm.
Rola afektu w myśleniu i relacjach społecznych
- Szczegóły
- Utworzono: 10 maja 2007
- Joseph P. Forgas
Jednym z najbardziej fascynujących zagadnień dotyczących natury ludzkiej jest, nadal bardzo słabo zbadane, wzajemne oddziaływanie na siebie afektu i poznania – emocjonalnych i racjonalnych sposobów radzenia sobie z otaczającym nas światem.
Afekt jest nie tylko wszechobecnym fenomenem wpływającym na nasze zachowania, ale także bardzo potężnym czynnikiem wywołującym szereg ludzkich reakcji, jednak sfera badań nad nim była dość uboga i do niedawna odrzucana na drugi plan, jako mało interesująca badaczy.
Niniejszy artykuł podsumowuje i łączy dotychczasowe oraz najnowsze podejścia do tego zagadnienia, ostatnie teoretyczne, jak również empiryczne prace, ukazując wzajemne oddziaływanie afektu i poznania.
"Kłusownictwo seksualne" w oczach młodych kobiet i mężczyzn
- Szczegóły
- Utworzono: 02 maja 2007
- Hanna Brycz
Drodzy Czytelnicy,
Celem krótkiej notki z zakresu ewolucyjnej psychologii społecznej jest zaprezentowanie procesu spostrzegania przez obserwatorów ciekawego zjawiska, jakim jest przechwytywanie dla siebie partnera, który już cieszy się stałym związkiem.
Najpierw postaram się przybliżyć idee psychologii ewolucyjnej, potem przedstawię na czym polega kłusownictwo seksualne, by na końcu zaprezentować krótkie podsumowanie własnych badań.